Od nawoływania na targowiskach do pozycjonowania

googleChociaż reklamę kojarzymy zwykle z czasami nowożytnymi, a w obecnym kształcie jest ona znana stosunkowo od niedawna, to w gruncie rzeczy historia działalności reklamowej jest tak samo długa jak historia usług i handlu. Trudno sobie bowiem wyobrazić jakąkolwiek działalność, która ma przynosić zysk, która byłaby w stanie obyć się bez reklamy. W jakiejkolwiek formie. Cel reklamy jest zawsze ten sam: poinformować potencjalnych klientów o sklepie, miejscu, gdzie świadczone są usługi czy sprzedaż i zachęcić go najpierw do odwiedzin, a w domyśle do zakupu towarów wystawionych w sklepie lub skorzystania z usług. Oczywiste jest, że przed wynalezieniem pisma, a jeszcze w późniejszych czasach druku, jedyną dostępną formą reklamy była reklama ustna. Sprowadzała się ona w tamtych czasach do głośnego nawoływania samych kupców na targowiskach, którzy zachwalali w ten sposób jakość i unikalny charakter swoich towarów. Znana była również działalność, którą z z dzisiejszej perspektywy nazwalibyśmy marketingiem szeptanym. Zadowolony klient polecał kupca znajomym ze swojej sfery. Równie dobrze mógł to być ktoś wynajęty przez właściciela sklepu, który za uzgodnioną cenę zachwalał asortyment. Pierwsze profesjonalne agencje reklamowe zaczęły działalność w Stanach zjednoczonych pod koniec pierwszej połowy dziewiętnastego wieku, ale do chwili, gdy pojawiła się pierwsza agencja interaktywna musiało upłynąć jeszcze wiele czasu. Przede wszystkim powszechny musiał się stać internet, który jest medium wykorzystywanym dziś najczęściej do reklamowania i promowania firm, marek i produktów. W związku z tym zaistniało też zapotrzebowanie na wyspecjalizowane usługi obejmujące pozycjonowanie stron internetowych pod kątem rozmaitych wyszukiwarek oraz copywriting czyli pisanie tekstów reklamowych i wymyślane atrakcyjnych sloganów na zamówienie klienta. Nowoczesne formy reklamy daleko odbiegły od skromnych ustnych początków.


Tagi: , ,

Submit a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *